Комунальний заклад

"Кіровоградський обласний інститут післядипломної

педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського"

(Конкурс методичних розробок уроків"Ідемо на урок: 8 клас")

"Для чого ми приходимо в цей світ?" (за повістю Р.Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон"

https://drive.google.com/file/d/0B5gebhlQk5UqS09yRTlWbTFjbTQ/view?usp=sharing

8 клас

Вчитель: Крижановська Тетяна Ярославівна

с. Новогригорівка Перша,

Долинський район,

Кіровоградська область

Мета:

· дати стислі відомості про творчість Ричарда Баха, осмислити особливості художнього світу письменника та розкрити особливості розвитку фантастичного сюжету в повісті «Чайка Джонатан Лівінгстон», своєрідність зображення світу очима вільного птаха чайки Джонатана Лівінгстона, осмислити філософський зміст повісті-притчі;

· актуалізувати знання учнів про жанрові особливості художнього тексту, розкрити символіку повісті ; розвивати вміння знаходити в тексті художню деталь і визначати її смислове навантаження, творчу уяву учнів, навички аналізу художнього твору, поглибити поняття про метафору, алегорію, притчу;

· вчити висловлювати власну думку; сприяти вихованню моральних принципів, заснованих на філософській теорії, формувати уважного читача, наділеного почуттям літературної інтуїції.

Обладнання: тексти повісті-притчі Р. Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон", слайд-презентація до біографії письменника "Чайка на ім'я Ричард Бах", музичний фрагмент із "Орнанної фуги ля-мінор"Й.С.Баха, відеоролик "Чайка і море", відеопрезентація "Чайка Джонатан Лівінгстон", ілюстрація із зображенням чайки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграфи:

Крила - це символ духовного злету людини.

Л. Ромащенко

Жити – це не означає дихати, це значить…

Ж.-Ж. Руссо.

Хід уроку

І. Хвилинка входження в урок.

Учитель. Розпочнемо урок з музичної хвилинки. Налаштуватися на філософський лад нам допоможе музичний фрагмент із "Орнанної фуги ля-мінор"Й.С.Баха - відомого німецького композитора.

(Нажати 2 рази)

Запитання

v Як ви гадаєте, чому урок розпочався мелодією Й.С.Баха ?

v Які почуття та настрій у вас викликала ця мелодія?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Учитель

Тисячоліттями суспільство намагалося розгадати таємниці життя, створювало міфи, в яких робило спроби осмислити світобудову, займалося магією й алхімією, щоб проникнути в чарівний світ і досягти неймовірного. Ніколи людині не було байдужим питання про сутність її призначення, місію на Землі. Пошук істини виправдовував зміст життя. Людина повинна зрозуміти інших, проникнутися до них повагою, залишатися сама собою і самовдосконалюватися. Відомий учений, академік Д. С. Лихачов підкреслював: “Якщо жити тільки для себе, своїми дрібними турботами про власне благополуччя, то від прожитого не залишиться й сліду. Якщо ж жити для інших, то інші збережуть те, чому служив, чому віддавав сили” . Усі люди народжуються однаковими. Та потім одні стають добрими, порядними, а інші – злими, жорстокими. Кожен вибирає свій шлях, яким прямує до поставленої мети. Але, на жаль, дороги ці теж бувають різними: одні – рівні й легкі, інші – тернисті. І пройти їх можна неоднаково: обійти круті схили й небезпечні повороти або здолати їх. Чому так буває? Для чого ми приходимо у цей світ? Залежно від своєї духовності людина обирає шлях досягнення мети. Як знайти відповідь на ці запитання? Тому за допомогою звернімося до американського письменника Ричарда Баха та його повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон».

2. Перегляд відеоролику « Чайки і море».

Бесіда.

· Які у вас виникли асоціації після перегляду відеоролика?

· Чи всі чайки подібні між собою? ( Всі різні, як і люди.)

· Де відбуваються події відображені на відео? (На морі.)

· Що символізує море? (Безмежність життя, свобода.)

Учитель

Отже : чайкаморе, людина життя.

ІІІ.Актуалізація знань з теорії літератури.

Словникова робота: метафора, алегорія, повість-притча;

· Метафора –перенесення властивостей одних предметів на інші за принципом подібності або схожості ознак.

· Алегорія -– іносказання, що грунтується на внутрішньому порівнянні певного явища з іншим, при якому конкретний образ є формою розкриття якогось уявлення, судження чи поняття.

· Повість-притча – епічний твір з моральною повчальною ідеєю.

ІV.Оголошення теми та мети уроку, запис теми в робочі зошити.

1. Робота з епіграфами. Читання.

· Як ви поясните епіграфи?

· Чи все вам зрозуміло?

· Як би ви продовжили думку Ж.-Ж. Руссо?

· У кінці уроку ми повернемося до епіграфів та з’ясуємо, чи правильно ви спрогнозували кінцівку висловлювання одного із них.

V.Аналітико-інтерпретаційне дослідження в просторі означеної теми уроку.

- Формування нових знань, умінь, навичок.

1. Презентація до біографії письменника "Чайка на ім'я Ричард Бах".

Примітка. Під час розповіді учитель (учень) звертає увагу учнів на портрет письменника.

2. Етап передрозуміння твору. Бесіда.

· Яке враження на вас справила повість-притча?

· Що сподобалося найбільше?

· Що здалося незрозумілим і дивним?

· Які асоціації виникли?

· Які ви запропонували б теми до уроку? («Безмежний політ Чайки», «Куди кличе нас Чайка?», «Людина створена для щастя, як птах для польоту"...)

3. Жанрові особливості художнього тексту.

· Яка композиція твору? (Складається з трьох частин).

· Як відбувається духовне вдосконалення Джонатана Лівінгстона?

ü Усвідомлення істини, ідеї свободи;

ü досягнення досконалості;

ü прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили ідею Великої Чайки - всеосяжну ідею свободи

4. Аналітико-інтерпретаційна частина уроку.

· Хто є головним героєм повісті? (Чайка Джонатан Лівінгстон.)

· Де відбуваються події? (На березі моря. Зграя чайок)

· Отже, у нас виокремлено світ Зграї. Охарактеризуйте світ Зграї? Які закони діють у ній?

· Чим відрізняється Джонатан від інших чайок?

· Розгляньте ілюстрацію. Що можна сказати про політ чайок? (Одна чайка летить проти вітру, на відміну від іншої.) Про що це свідчить? (Не така як всі. На незвичайний політ указують крила.)

Чому Джонатан постійно відмовляється від їжі? («Голодний іщасливий, вінвгамовував свою спрагу до знань».) (Теорія буддизму. Довідка:

Буддизм – релігія, що проповідує відмову від страждань шляхом відмови від бажань і досягнення «вищого пізнання» – нірвани.)

Учитель.

Літературознавці вважають, що історія чайки Джонатана - фактично історія буддійського святого, який зміг звільнитись від кайданів земних умовностей, проте повернувся на Землю для того, щоб допомогти визволитись іншим страждаючим істотам . Відгуки буддійської філософії видно в повісті дуже чітко, також виражена віра в многократне переродження, яке зазнає кожна жива істота.

Вплив філософії буддизму також позначається на тому, що Джонатану притаманно відчуття простору як блаженства і він, як і Будда, шукає не влади, а істини. До Джонатана приходить внутрішнє надлюдське бачення і кінцевий результат його експериментів - повне просвітлення, стан довершеності, вища радість. Недаром прізвисько Гаутамі «Будда» означає просвітлений. Як і Будда, Джонатан вчить своїх послідовників методам досягнення просвітлення, переходу із одного світу в інший.

Але філософія Річарда Баха значно відрізняється від буддизму. Буддисти стверджують, що страждання - неминучий супутник буття; визволення, якого вони прагнуть - це повне припинення існування, повернення особистості в первинну і безособову порожнечу, яка є основою всіх речей. У Р. Баха ми не знайдемо нічого подібного. Перш за все він заперечує трагічність існування. На думку Баха, ми самі створюємо собі всі проблеми та нещастя, бо не знаємо іншого способу існування

· Чому Джонатан не хотів бути таким, як всі?

· Чи чайки розуміли його? Зачитайте епізод із твору.

· До чого прагнув герой?

· Який момент був переломним у його житті? Зачитайте. (Після невдалої спроби, отямившись у темряві.)

· Які природні образи підкреслюють його стрімке бажання? (Образ вітру, ранку.)

· Розкрийте символічне значення образів вітру, ранку? (Вітер – поривання, неймовірне бажання, Джонатан був, як стрімкий вітер, ранок – початок нового життя.)

· Назвіть художні деталі .(Дуже важлива деталь, що чайки здобувають імя та прізвища, тільки тоді, коли стають вигнанцями, коли Стая проганяє їх, бо саме в цей момент вони здобувають свою індивідуальність і безсмертну душу).

· Чого досяг Джонатан?

· Чому герой був упевнений у власних силах?

· Що було рятівним для нього? (Небо, свобода.)

· Що символізує небо? («Небеса – це досконалість».)

· Які події змінюють його життя? (Зустріч з іншими чайками, зокрема з Чангом Салліваном.)

· Чому чайка повинна пройти певний шлях, щоб стати Великою? («Смисл життя в тім, щоб знайти ідеал").

· Який закон діє для Великої Чайки? («Бути самим собою. Без волі чайка – не чайка».)

· Яка думка не давала спокою Джонатану? (Він хотів повернутися до своєї Зграї.)

· Твердим рішенням було повернутися. Прокоментуйте останню пораду, яку дав Саллі Джонатану. («Та чайка бачить далі, яка вище летить).

· З ким зустрівся Джонатан, повертаючись додому? (Флетчер Лінд.)

· Хто такий Флетчер Лінд? (Учень Джонатана.)

· Чим він відрізнявся від інших учнів Джонотана? (Він був таким, як і свого часу сам Джонатан. – Гордовитим, юним, вільним.)

· Чого навчає Лівінгстон своїх учнів? (Запис думок у зошити.) Обґрунтуйте.

1." Висота - пізнання добра і любові».

2.«Далі бачить той птах, який вище літає».

3.«Сірість життя , страх і заздрість - причина того, що життя чайки дуже кортке».

4. «Бути самим собою. Без волі чайка – не чайка».

· Чому, навчивши своїх учнів, Джонатан вирішив повернутися з ними до Зграї?

· Чому Джонатана чайки називали «Син Великої чайки», «Диявол», «Злий геній»?

· Як ви гадаєте, чому у Джонатана не було ненависті до своєї Зграї

· Чому саме Флетчеру вирішив передати наставництво наш герой? Думку підтвердіть цитатами. («Його серце було наповнене добром і любов’ю».)

· Чому Джонатан дав пораду своєму учневі наостанок? Чи було це потрібно Флетчеру? («Не вір тому, що говорять тобі твої очі: їх можливостіобмежені.Дивись так, щоб зрозуміти,усвідом те, що вже відомо тобі, і ти побачиш шлях до польоту».)

· Чи був спочатку передбачуваним фінал повісті-притчі?

· Як ви думаєте, що сталося з Джонатаном? (Переродження в іншу форму – духовну.)

· Що допомогло героєві на шляху до досконалості? ( Джонатану допомогло бажання свободи вибору, пізнання, вдосконалення, віра у власні сили, любов та добро на відміну від інших у зграї, де вони існували, а не жили.)

VІ. Підсумкова бесіда.

· Знайдіть ознаки притчі у творі. (Морально-філософські роздуми автора.)

· Як ви думаєте, які повчальні моменти містить твір? (Філософські роздуми про сенс життя людини. Потрібно любити життя, людей і ти досягнеш найвищих почуттів. Ознаки казки: незвичний сюжет, персоніфікація птахів.)

Групова робота.

Учні об'єднуються у дві групи. Групи працюють з епіграфами до уроку. Кожна група пропонує свою версію розуміння одного із епіграфів і доводить, що він стосується твору Р. Баха " Чайка Джонатан Лівінгстон " і продовжують вислів Ж.-Ж. Руссо? (Учні висловлюють власні думки, обґрунтовують їх: («Жити – це не означає дихати, це значить … діяти». Ж.-Ж. Руссо.)

Перегляд відеоролика

Проблемне запитання

· Чи можемо ми дати відповідь на запитання теми уроку "Для чого ми приходимо в цей світ?", "У чому сенс нашого життя?"

Учитель. Дійсно, у кожному із нас живе Чайка Джонатан Лівінгстон, тільки потрібно навчитися бачити справжню людину і в кожній із них допомогти розгледіти її в собі. Джонатан – це символ безкінечних можливостей того, хто вміє мріяти, вірити в досконалість, любити життя. І тоді людина здатна пізнати добро, любов, і знайти свій сенс життя.

Велика Чайка Справжня Людина

Учитель. Десятки критиків у різних країнах намагались пояснити грандіозний читацький успіх цієї невеликої повісті. Одні теорії замінювали інші, а «Чайку на імя Джонатан Лівінгстон» читали та продовжують читати й досі. І напевно ще довго будуть читати, можливо, тому, що ідея високого призначення людини, яка закладена в цій невеликій повісті про птаха, не може не знайти відгук в серцях людей, пробуджуючи Джонатана-Чайку «який живе в кожному із нас».Я вважаю, що немає іншої книги, яка дасть відповідь на питання:
«Хто ми?
Що ми тут робимо?
Куди ми йдемо? »
Ця повість принесла своєму авторові світову популярність і любов читачів різних країн. Чайка на ім'я Джонатан Лівінгстон стала символом безмежних можливостей того, хто вміє мріяти, вірить в досконалість і любить життя.
Пізніше з'явилась ще одна дуже цікава розповідь Річарда Баха "Ілюзії". Але при всій своїй глибині вона не йде в порівняння з прекрасною притчею про Чайку. А "Чайка" як була, так і залишається самотнім шедевром, чаруючим читача своєю разючою красою, так і залишилася вона самотньою у творчості тепер уже знаменитого письменника, прикрасивши своєю появою всю світову літературу XX століття.

V. Домашнє завдання.

1. Написати твір-мініатюру «Для чого ми приходимо в цей світ?"

2. Розмалювати світи Джонатана Лівінгстона.

VІ. Оцінювання учнів.

Перелік використаних джерел

1.Програма для для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Зарубіжна література 5-9 класи. О.М. Ніколенко, К.В. Тараник-Ткачук та ін.( затверджена наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 р. №664 зі змінами (наказ МОН України від 29.05.2015 р. №585).

2. Текст повісті-притчі Р.Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон".

3. http://gdz4you.com/prezentacii/prezentacii-zarlit/13948-prezentaciya-na-temu-richard-devis-bah.html

4. https://youtu.be/D5anNTxjwS0

2. 5. 28_richard_bah.pptx.

3.

4. 6. https://youtu.be/DYmpH4lY9Lk

5. 5555

Кiлькiсть переглядiв: 4241

Коментарi