Новогригорівська Перша ЗШ І - ІІІ ступенів

Долинського району

Кіровоградської області

Навчальний проект

із зарубіжної літератури на тему:

"Перебуваючи в пеклі, можна марити про білосніжні вершини..."

(Шарль Бодлер. Збірка «Квіти зла»)

10 клас

Вчитель: Крижановська

Тетяна Ярославівна

Цілі:

v зібрати суперечливі факти життя та творчості поета з різних джерел, про­аналізувати спогади сучасників про митця?

v з'ясувати світоглядні та естетичні погляди поета, аналізуючи особ­ливості збірки "Квіти зла";

v визначити основні мотиви та тематику головної збірки митця (само­стійно та колективно);

v дослідити вплив творчості Бодлера на розвиток нового напрям)' в кінці XIX століття - символізму;

v визначити відмінності в тлумаченні тексту поезій Бодлера, зіставля­ючи різні варіанти перекладів;

v з'ясувати вплив творчості Бодлера на подальший розвиток французь­кої та світової літератури;

v розвивати в учнів вміння пошуку мультимедійного матеріалу;

v розвивати в учнів вміння та навички самостійного пошуку вирішен­ня проблеми, самостійного здобування нової інформації;

v розвивати аналітичну діяльність учнів, вміння використовувати ви­вчений матеріал;

v розвивати в учнів вміння користуватися Інтернет - джерелами Інтернет - ресурсами та Інтернет - сервісами;

v виховувати повагу до людини, незалежно від розбіжностей у поглядах і світосприйнятті.

Випереджувальне домашнє завдання.

v Зібрати суперечливі факти життя та творчості поета з різних джерел, про­аналізувати спогади сучасників про митця?

v Підготувати матеріал про задум збірки “ Квіти зла ”, її творчу історію, посвяту, назву, композицію, тематику ліричного героя.

v Зібрати та дослідити суперечливі факти з життя та творчості поета з різних джерел, проаналізувати спогади сучасників про митця.

v Підбір мультимедійного матеріалу до теми.

v Дослідити матеріал художників, які створювали портрети Ш. Бодлера.

v Дослідити портрет А. Матісса “ Бодлер ”

v Дослідити життя підводного царства, а також дослідити про характер та спосіб життя альбатросів.

v Створити учнівський блог.

v Озна­йомитися з програмовими віршами Бодлера із збірки "Квіти зла" ("Аль­батрос", "Самозречення", "Moesta et errabunda", "Гімн красі", "Відповід­ності", "Падло")

Обладнання: комп'ютер,флешка , принтер, Інтернет...

Тип уроку: Захист проекту

Епіграф:

Бодлер... Цей король поетів, справжній Бог.

А. Рембо

Про книгу треба судити з її цілісності, і тоді з неї випливає жорстокий моральний урок.

Ш. Бодлер

Поет це той, хто вміє вдивлятися в себе.

А. Жид

ХІД УРОКУ

1. Буклет вчителя про метод проектів

1. Презентація вчителя

З погляду історії та історії літератури також, найсправедливішим суддею є час. Він все розставляє на свої місця, змінює акценти. В такому контексті характерною є доля Ш. Бодлера. Сучасники вважали його небезпечним аморалістом, богохульником, анархістом, напівбожевільним... Пробле­ма була у тому, що Бодлер створив свою систему цінностей, протиставлену суспільній моралі.

Розпочнемо урок з поетичної хвилинки. Налаштуватися на ліричний лад нам допоможе мелодекламація вірша Ш. Бодлера

"Покаянная молитва художника" (Гр. Режисери)

Якщо ми подумки спробуємо осягнути розвиток літератури, і зокре­ма поезії XIX ст., щоб зрозуміти, про кого наші далекі нащадки вестимуть розмову наприкінці вже третього тисячоліття, то, мабуть, у цьому пере­ліку буде ім'я бунтівного, шокуючого і ліричного водночас Бодлера.

Недарма вже давно існує науковий центр вивчення бодлерівської спадщини, якій присвячено понад 15 тисяч досліджень. Так, Бодлер — помітне ім'я у світовій літературі.

З ним, пізнім романтиком, пов'язують появу декаденсу, в його творчості вбачають витоки символізму. Сам він заговорив про необхідність створення літератури, яку чітко назвав новою, тобто модерністською.

Вчитель Хто ж він, Шарль Бодлер, як людина і як митець?

Олександр Блок, оцінюючи життєвий шлях і творчий доробок Шарля Бодлера, сказав: "Перебуваючи в пеклі, можна марити про білосніжні вершини...". Яке ж пекло пізнав Бодлер і про що мріяв, дізнаємось ми на уроці, дослідивши його найбільш значимі біографічні дані та вершинну збірку "Квіти зла".

Розуміння Бодлером добра і зла у житті людини слід шукати у його творах, зокрема збірці «Квіти зла»

Вчитель. Чому такі суперечливі судження про поета: хто правий - повинні визначити ми, прислуховуючись до його ж таки слів:

Про книгу треба судити з її цілісності,

і тоді з неї випливає жорстокий моральний урок.

Допоможуть нам вирішити це питання, зрозуміти, який моральний урок дає нам автор, "Літературні експерти". Дослідницькими завданням для них було підготувати матеріал про задум збірки «Квіти зла», її творчу іс­торію, посвяту, назву, композицію, тематику ліричного героя. Проблема: "Конфлікт митця і суспільства"

Презентація на тему : "Поет - це той, хто вміє вдивлятися в себе(А.Жид)"

(Вишневська Д)

Учитель. Отже, слова Декарта — «великі душі так само здатні на найбільшу ницість, як і на найбільші благочестя» — цілком стосуються одного з класиків нової літератури — Шарля Бодлера.

Як бачимо, творчість поета виросла із зітхання ніжного серця митця та його оголеної чутливої душі із брудом та лицемірством навколишньо­го життя.

Згубні звички та нахили пустили міцне коріння, розквітали прим­хливими квітами, а душа прагнула краси, віри, надії.

Бодлер сам був і жертвою і прокурором. Мотив боротьби добра і зла став основним у творчості поета, котрий взяв на себе тягар вічних пи­тань, маючи за плечима нещасливе дитинство, розпусне життя, істерич­ну коханку, брудну хворобу. Худорлявий і невродливий, він як міфічний герой вийшов на двобій з цілим світом, із Богом і Сатаною, із визначни­ми авторитетами та пересічними людьми.

Група "Журналістів " досліджувала та проводила паралель над проблемою , а саме: "Бодлер... Цей король поетів, справжній Бог". (А Рембо) чи " Бодлер - це король падла... "(Із обивательських розмов)?

Презентація групи "Журналісти" на тему :"Великі душі так само здатні на найбільшу ницість, як і на найбільше благочестя (Декарт)"

(Бочковська Ірина, Орленко Олександр).

Вчитель. А якими ж були відгуки про Бодлера в тодішній пресі та літературних колах сучасників?

Презентація (Гр. Дослідники-теоретики) Словниковий "енерджайзер"

Вчитель. Прослухавши виступи дослідницьких груп, які провели велику дослідницьку роботу з використанням Інтернет - джерел та Інтернет - ресурсів, ми прийшли до висновку, що Бодлер — це «король поетів», який дбав про спасіння душ ближніх і, прагнучи добра, «видобував красу саме зі зла». Це геній, який «перебуваючи в пеклі, марив про білосніжні вершини».

Вчитель. Яке відображення знайшов Бодлер у мистецтві?

Група "Мистецтвознавці" представить мистецький колаж на тему "Очі - душа людини"

(Шевчук Віта)

Учитель. Подивіться уважно на роботу Анрі Матісса, експресіоніс­та, який повинен би, перш за все, виразити почуття. Але тут і приховано парадокс. Що кидається в очі? (Очі поета без зіниць, тобто пусті.)

Але ж у народі кажуть, що очі — душа людини. Та душу поета автор портрета заховав від людей. Що тепер, коли перед вами розкрився вну­трішній світ поета, могли б на місці Матісса намалювати в очах Бодлера, щоб цим передати сутність поета?

Учитель. Мені хотілося б почути пояснення до словосполучення «трагізм поета».

© Трагізм поета полягає у його безсиллі що-небудь змінити, неро­зумінні його оточуючими, і саме через це нерозуміння, доповнене без­силлям, виникає відірваність від світу.

Уч и те л ь. Що ми можемо винести з почутого?

Орієнтовні відповіді

ü Зло — всюдисуще, але не панівне,

ü Зло — огидне, з ним потрібно боротися.

ü Гріх бути байдужим.

Нехай ціною власних страждань, так, як Бодлер, але не мовчати.

Учитель. Поет... Не кожен може ним бути. Адже його талант - це дар від Бога, є просто людська доля, і є доля поета. Якщо талант даний згори, то по суті цим визначається доля поета наперед: поневіряння Шевченка, цькування Пушкіна та Лєрмонтова.

- Як же визначає долю поета, а власне свою, Шарль Бодлер?

Чи мож­на це збагнути на прикладі одного вірша?

Відео-декламацію вірша " Альбатрос" представляє група "Режисери"

Учитель.Група "Зоологів" представляє колаж на тему: "Альбатрос - володар морських просторів"

Учитель. «Як визначає долю поета у вірші Ш. Бодлер?».

© Орієнтовні відповіді на запитання:

ü Поет — як альбатрос, володар морських просторів, є володарем людських душ. Але, як той птах на палубі, він безпорадний перед злом обивателів.

ü У поета, як у альбатроса, «міць велика», але його намагаються приборкати. Він не може протистояти суспільству, як птах — натовпу матросів.

ü Атьбатрос і матроси, поет і юрба. Перші піднесені, але вони —жертви насилля других.

v У вірші протиставлено високе і низьке, небесне і земне, поезія і проза.

У цьому творі висловлені гіркі роздуми автора про трагічний стан поета у суспільстві, який базується на власному досвіді.

Бодлер стверджує божественну природу людини, яка втілена у постаті поета.

Вірш був написаний у 1842 році під час поїздки на острів Маврикій, куди направив Бодлера вітчим, щоб повернути його на путь істини. Бодлер, перебуваючи 10 місяців на кораблі під капітана, спостерігаючи за птахами, розмірковував над власною долею.

Вчитель. Спробуємо підсумувати наші роздуми. Основний мотив поезії "Альбатрос» — мотив боротьби добра і зла, втілений у протистав­ленні поета і натовпу. Бодлер був пізнім романтиком, тому у творі переплітаються традиції романтизму і модернізму. Автор утверджує велич душі,що прагне високого ідеалу, краси, духовності. Натовп, навпаки, не розуміє цих поривань. Духовність виявляється беззахисною перед грубою силою, тому й гине, залишаючи пам'ять про високий злет.

Але прекрасне, навіть коли викликає захоплення, співчуття. Прекрасне завжди вище за потворне, а мистецтво та особистість — вищі за натовп. Така позиція автора.

У " Квітах зла» перед читачем постав поет нової формації. Поет, який не йшов за кимсь, а вів поезію за собою. Бодлер випередив свій час і ніби зазирнув у майбутнє, угадавши новий тип героя, характерний для нашого дисгармонійного XXI ст.

Хіба це не про наше сьогодення його слова: «Будь-яка газета — від пер­шого і до останнього рядка — лише плетиво жахів. Війни, вбивства, крадіжки, тортури, злочини націй, приватних осіб, універсальне сп'яніння жорстокістю...»

Бодлера не зрозуміло тогочасне суспільство. А чи зможемо ми осягнути його? Відродити у собі духовну цілісність? Його не збагнули сучасники. За винятком вузького кола мистецтва, в ньому вбачали небезпечного амораліста, богохульника, божевільного, кого завгодно, тільки не великого поета.

Поезія Бодлера спершу мала визнання тільки серед строкатого прошарку покидьків, які не приймали моралі й культури буржуазного суспільства

Учитель. Порівняємо вірші із збірки "Квіти зла"

Група "Режисери" досліджувала відео-декламації віршів збірки "Квіти зла"

Група режисерів представляє мелодекламацію віршів:

"Квіти зла"

"Гімн красі"

"Падаль"

"Полмира в твоих волосах"

Та найсправедливішим суддею є час. Людству потрібно було пере­жити дві світові війни, низку революцій, голод, екологічні катастрофи, аби зрозуміти, що поет був провидцем, а не наклепником, моралістом, а не боговідступником. Тож пам'ятаймо про це і цінуймо митця, котрий одним із перших вказав на постійну присутність зла в цивілізованому світі та право вибору, яке має кожен із нас.

Кiлькiсть переглядiв: 937

Коментарi