Опис досвіду роботи

учителя української мови та літератури, російської мови

КЗ «Новогригорівська І ЗШ І – ІІІ ступенів»

Бережко Антоніни Сергіївни

Я, Бережко Антоніна Сергіївна, вчитель І кваліфікаційної категорії, працюю в КЗ «Новогригорівська І ЗШ І – ІІІ ступенів» 26 років, на посаді вчителя української мови та літератури -10 років.

Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та рішень). Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать сучасники і бачили попередники”.

У наш час спостерігається зростання інтересу до процесу творчості. Якщо в деяких психічних процесах людині допомагають складні механізми (комп’ютери, сканери, обчислювані машини), то творчість не може бути формалізована і обмежена певною програмою дій, не може бути механічною.

Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей особистості

Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для розвитку творчих здібностей більшості школярів важливою є саме роль учителя. Завдання педагога - управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання.

І єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.

Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між вчителем і учнем.

Саме тому я зупинилась на вирішенні науково – методичної проблеми " Використання інноваційних технологій навчання у розвитку творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури ".

І упродовж чотирьох років я працюю над проблемою розвитку творчих здібностей учнів. Вважаю, що в кожній дитині природою закладений певний творчий потенціал. Виявити здібності, розвинути їх якомога повніше – ставлю перед собою таке завдання. Упевнена: не талановитих дітей не буває. Кожен має свою ікринку. Дуже важливо помітити той паросток, не дати загинути, зів’янути.

Перефразовуючи вислів"Як назвеш корабель, так він і попливе", на практиці впевнилась: як почнеш урок, так він і "пройде". Тому велику увагу приділяю організаційному моменту. Організаційний етап кожного уроку покликаний створювати атмосферу довіри та доброзичливості, забезпечити нормальну зовнішню обстановку та психологічний настрій учнів на роботу. У своїй педагогічній практиці нерідко використовую розминки для мотивації навчання, для ненав’язливого формулювання мети і завдань уроку. Завдяки розминці створюються умови, за яких мета і завдання навчального процесу, визначені вчителем, усвідомлюються кожним учнем як особистісно значущі.

Це «Літературні вікторини» («Сторінками твору», «Романтична поезія»(за наведеними тематичними рядками визначити назву твору і його автора, «Шевченкіана»у вигляді опитування); «Цитатний диктант» за поданими рядками поезії Т Шевченка визначити його назву; літературна гра «Утвори пару»(виграє той, хто більше утворе пар) (можна використовувати як індивідуально, так і групами) і т.д

У своїй роботі намагаюсь застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б проектували креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, непересічність, наявність власної точки зору. Саме здатність осмислювати виучуване, виділяти основне сприяє виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці.

Сучасний урок української мови та літератури відмінний від уроків, що їх проводили у 90-х роках: змінюється життя, а відтак змінюються цілі навчання. Ці зміни диктують пошук нових форм і методів педагогічної роботи, щоб зробити навчання цікавим, різноманітним і захоплюючим. Тому на своїх уроках намагаюсь використовувати різні форми організації інноваційного навчання. Це фронтальна – передбачає навчання однією людиною групи учнів або цілого класу. При цьому на рефлексивно-оцінювальному етапі застосовую такі технології: обговорення проблеми в загальному колі; «мікрофон»; незакінчені речення; «мозковий штурм»; аналіз ситуації; розв’язання проблем; «інформаційне гроно», сенкан, «Кола Вена». Використання цих прийомів спонукає учнів проявляти свою уяву і творчість, що досягається шляхом висловлення думок усіх учнів.

Н-д: у 9 класі при вивченні твору П.Куліша «Чорна рада» , характеризуючи героїв, можна скласти інформаційне гроно героя

портрет, зовнішність героя («очі ясні, веселі, як зорі)

Яким Сомко, риси характеру (взірець лицарства, не любив жартів)

наказний гетьман політичні погляди (відстоює ідею міцної державної влади)

Яким Сомко для П.Куліша (рупор,через який письменник

проголошує свої погляди про старшинську зверхність над

народними масами)

Міні – круглий стіл (хто він Яким Сомко?)

Мозковий штурм-гра «Хто швидше»

Відгадайте зашифроване слово — ім’я літературного героя роману П. Куліша «Чорна рада». (За трьома варіантами.) Кожна цифра відповідає літері, яка розташована в алфавітному порядку.

І варіант

12 3 1 1 8

(Іван)

ІІ варіант

33 15 11 17

ІІІ варіант

16 7 22 33

(Леся)

У 6 класі при вивченні теми «Якісні прикметники і ступені їх порівняння»можна використати метод « Мозкова атака» .

Слово вчителя. Отже, ми подовжуємо працювати над темою «Прикметник» (учні дають відповіді на запитання, поставлені вчителем).

1. Що таке прикметник?

2. За чим змінюються прикметники?

3. Яка їх синтаксична роль?

4. На які групи за значенням поділяються прикметники?

5. Які прикметники називаються якісними? Наведіть приклад.

6. Які прикметники називаються відносними? Наведіть приклад.

7. Які прикметники називаються присвійними? Наведіть приклад.

Прийом «Гронування» .

Слово вчителя.Виділимо найголовніше з теми «Прикметник». Назвіть характерні ознаки прикметника


Самоперевірка

У 5 класу при вивченні казки «Лис Микита», «Цар Плаксій і Лоскотон» можна скласти сенкан головних героїв

Лис Микита

Хитрий, швидкий

Обманює, хвалиться, використовує

Себелюб

На певних етапах уроку використовую кооперативну форму навчання (це навчання у малих групах учнів, об’єднаних спільною навчальною метою).

Робота в парах

Так на уроках української літератури у 9 класі при вивченні творчості

В. Герасим’юка. Сповідь душі у віршах сучасного поета («Чоловічий танець», «Перший сніг», «Жива ватра») можна скласти сенкан у парах

Складання сенкану «Чоловік з поезії В. Герасим’юка» (Робота у парах)

Чоловік.
Відповідальний, чемний, працьовитий.
Оберігає, допомагає.
Надійний супутник життя.
Сім’янин (продовжувач роду).

Робота у малих групах. Складання схеми «Добро і зло у творі І. Багряного «Тигролови». Стислий її коментар

45

Евристична міні-бесіда

  • У чому, на ваш погляд, виявився талант І. Багряного у творі «Тигролови»?
  • Що свідчить про динамічність сюжету та авантюрність роману?
  • Чим обумовлена одвічна боротьба добра і зла? Чи завжди в результаті цього є переможці і переможені?

Складання схеми образу героя, обговорення її змісту (робота в малих групах)

46

6 клас «Ступені порівняння прикметників»

Робота «Коректор» .

Слово вчителя. Завдання. Виправте помилки, пов’язані з утворенням ступенів порівняння прикметників.

Робота в парах.

На картках написані прикметники з помилками при утворенні ступенів порівняння. Виправте помилки (слайд 12).

Картка 1. Самий спритніший Картка 5. Тонкіший

Картка 2. Найбільш популярніший Картка 6. Самий добрий

Картка 3. Більш кращий Картка 7. Більш сміливіший

Картка 4. Найбільш найпоширеніший Картка 8. Маліший

Звіт груп за виконану роботу.

На уроках літератури також використовую навчання у дискусії (це метод засвоєння знань, їх закріплення і вироблення вмінь і навичок, розвитку психологічних функцій, творчих здібностей і особо стійних якостей учнів).

Так технологію «Метод ПРЕС» використовую, щоб учням довести і обґрунтувати свою точку зору, відповідаючи на питання за схемою:
– я вважаю,…
– тому що …
– отже, ….
Найчастіше цю технологію навчання використовую на уроках літератури в 10-11 класах при обговоренні проблемних питань. Учні класу на основі прочитаного твору можуть свідомо довести чи спростувати твердження, зробити певні висновки.

Інтерактивну технологію «Мікрофон» використовую й на підсумковому етапі уроку, коли учні мають висловити власну думку про те, що вони дізналися на уроці, чого навчилися, що пригадали ( виходячи з теми).

- На уроці я дізнавсь про…
- На уроці цікавим було…
- Отримані на уроці знання я застосую…

-Як епіграф розкриває зміст уроку ?
- Найважливіше, що я засвоїв,— це...
- Найцікавішим для мене було…
- Найскладнішим на уроці виявилося…
- Ще варто попрацювати над…

Також на уроках мови використовую ігрову форму роботи.

Наприклад . Гра «Редактор». Відредагуйте речення і запишіть1) Спускаючись з гори, у мене зламалась лижа. 2) Міліціонер зупинив перебігаючого на червоне світло пішохода. 3) Йдучи по коридору, двері прочинилися. 4) Увійшовши в ліс, сонце сіло. 5) Простягнувши руку по ягоду, з куща почулося шипіння. 6) Підбігаючи до фінішу, нам аплодували глядачі. 7) Здавши прочитану книжку, бібліотекар порадив мені нову.

Редагуючи речення, учні закріплюють правили написання розділових знаків у реченнях із дієприслівниковими зворотами; набувають навичок редагування написаних самостійно текстів.

Творче конструювання. Прочитайте прислів'я. Перебудуйте складні речення на прості так, щоб виділена частина була замінена на дієприслівниковий зворот. Запишіть утворені речення.

Зразок:Забуває дати — не забуває взяти. Забуваючи дати, не забуває взяти.
1. Коли ідеш у гостину, бери хліб у торбину. 2. Дає малу нитку — дере на цілу свитку. 3. Якщо надувсь як сич, гостей не клич. 4. Добре чортові в дудку грати, як він сидить в очереті.

Визначте вид кожного з утворених дієприслівників

Таке завдання потребує застосовування випереджального навчання. А саме: види складних речень вивчаються в 9 класі, добір синтаксичних синонімів також. Але учні вже в 7 класі повинні вирізняти у тексті складні речення, осмислено ставити потрібні пунктограми. Частину підсумкових і узагальнюючих уроків проводжу в нетрадиційній формі: уроки-подорожі, уроки-казки тощо.

У 8-9 класах доречними є уроки-семінари, усні журнали, на яких учні вчаться культури спілкування, висловлювати власну думку, виступати з власними рефератами, користуватися додатковою літературою та інтернет-ресурсами.

Дуже добрий результат із перевірки знань учнів дають бліц-відповіді, заповнення таблиць, схем, робота з картками, тестовий контроль, складений за рівнями навченості. Усе це дає змогу залучити якомога більше учнів до роботи на уроці, перевірити якість виконання домашнього завдання.

Наприклад:

«Бліцопитування. Скористайся власним банком знань»

Що означає поняття «романтизм»?

Чому представники цього напряму протистояли класицизму?

Чим відрізнялася мова романтичних і барокових творів?

Визначте роль гуртка Харківської школи романтиків, засновником якого був професор І. Срєзневський, у поширенні цього напряму в українській літературі. Наведіть переконливі аргументи.

Якими жанрами збагатили митці-романтики вітчизняну літературу?

Українська література, 6 клас

Нестайко «Тореодори з Васюківки». Мрія і дійсність у творі»

Робота на картках

Картка № 1

1. Доведіть на прикладі взаємостосунків хлопців, що дружба перевіряється у скрутних ситуаціях. Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору.

2. Висловіть власну думку щодо наступного розміркування Павла: «Нема нічого кращого в житті за дружбу».

3. Чому хлопці покинули замурованого у кавуни Павлушу?

а) вирішили пошуткувати над ним;

б) побачили діда Салимона;

в) почули крик матері.

Картка № 2

1. Що свідчить про обізнаність хлопців стосовно історичних знань про єгипетські піраміди? Свої думки обґрунтуйте.

2. Як ви ставитеся до шкоди, яку вчинили хлопці на баштані? Визначте власний вирок щодо покарання шкідників.

3. Хто допоміг Павлу в скрутну для нього хвилини?

а) Гришка Сало;

б) Ваня Рень;

в) Антончик Мацієвський.

Здійснюю диференційований та індивідуальний підхід до учнів, зокрема даю учням можливість обирати домашнє завдання із кількох вправ, одне з яких є творчим. Діти складають казки про частини мови «Казка про іменник», акровірші, кросворди, ребуси, байки, твори – роздуми, діалоги.

Значної уваги надаю роботі з обдарованими дітьми. В своїй практиці я напрацювала кілька основних заходів щодо роботи зі здібними учнями. Передусім, це надання їм можливості виконувати більший обсяг навчальних завдань. При цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи, щоб уникнути перевантаження.

Збільшення кількості завдань поєдную з обов'язковим підвищенням їх складності. Це сприяє інтелектуальному розвитку, стає ефективним засобом формування здібностей вихованців.

Важливе місце в системі розвитку здібностей займає самостійна робота учнів, тому що ефективність роботи школяра визначається його розумовою активністю. Слушно писав з цього приводу В.О. Сухомлинський, наголошуючи, що учень повинен не просто слухати і думати, а щось робити. Мислення має відображатись у діяльності, лише тоді на уроці будуть думати всі, не буде неуважних. Тому, до уроку нової теми я пропоную учням самостійно опрацювати окремі питання, декільком учням даю конкретні завдання за новою темою. Для допомоги у вивченні питання пропоную план, за яким необхідно підготуватися до відповіді, список літератури; всіх інших учнів прошу підшукати цікаві питання до теми, яка буде вивчатися.

Таким чином, під час підготовки до уроку і на самому уроці створюється атмосфера здорової конкуренції, яка сприяє зростанню інтересу до предмета і бажання оволодіти знаннями, розширенню знань з даної теми.

Учень, як творча особистість розкривається під час написання творчих робіт. Саме творчі роботи є наслідком довгої і серйозної інтелектуальної праці. Під час підготовки до написання роботи учень опрацьовує багато літературних джерел, отримує нові знання, аналізує їх. Все це дає змогу дитині проявитися як особистості, розкрити свої здібності.

Так на своїх уроках даю учням завдання написати твір-мініатюру, казки, байки, враховуючи культурологічну тему і використовуючи художні засоби і т.д., пропоную скласти діалог, використовуючи ті синтаксичні конструкції, морфологічні одиниці, які було вивчено. Таким чином перевіряється не тільки засвоєння матеріалу, але й уміння використовувати вивчене у мовленні, мотивується необхідність здобутих знань у житті, спілкуванні з людьми. У старших класах поєдную творче завдання із завданням теоретичного матеріалу уроку. Зазвичай учні добре виконують такі види робіт.

Усі творчі роботи ретельно й доброзичливо проаналізовую і в кожній знаходжу те позитивне, що заслуговує на похвалу. Це викликає бажання в дітей вдосконалювати свої творчі вміння

Творчі здібності учнів розвивають і такі завдання як: підготовка інтерв'ю з письменником або персонажем твору, "Проба пера".

Намагаюся планувати урок літератури таким чином, щоб діти проявили себе в своїх висловах, думках, пояснили не тільки мету автора, а й висловили своє ставлення до проблеми, поставленої письменником, уявили себе на місці героя, пояснили і довели свою точку зору стосовно визначеної проблеми.

Як відомо, в учительській роботі кінцевий результат виз­начається успіхами вихованців. Про це свід­чать досягнення моїх учнів. Їхні друкувалися на шпальтах районної газети «Долинські новини». В школі була створена збірка учнівських віршів про Т.Шевченка «Ми тебе не забули, Тарасе», про рідну мову.

Також залучаю своїх вихованців до створення презентацій, участі у шкільних, районних олімпіадах, Всеукраїнському конкурсі «Соняшник».

Завдяки поєднанню всіх різних методів навчання діти добре засвоюють навчальні програми й показують хорошу результативність. Мої учні займали призові місця в районному етапі Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської молоді ім. Т.Шевченка, потрапляли в «десятку» кращих у районному етапі Міжнародного конкурсу з української мови ім. П.Яцика, олімпіади з української мови та літератури. Хочеться відмітити Чабаненко Маргариту. Її вірш «Пророк» був надрукований в районній газеті, а байку «Теля та лопух» опубліковано в журналі «Світова література в сучасній школі». Робота в прозі на обласний конкурс епістолярного жанру «Пам'ять наших сердець» була відзначена членами журі районного туру і направлена на обласний етап

Використання інтерактивних технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, зняття з душі дитини відчуття страху, навіювання впевненості у власних силах, налаштування на успіх, виявлення здібностей до творчості.

Підводячи певні підсумки своєї роботи зрозуміла, що формування творчих здібностей учнів є важливим завданням школи. Ефективне його здійснення-запорука виховання самовідданих ініціативних громадян нашої країни. Можна сказати, що є певний результат моєї роботи. Відповідно до вимог часу і програми я обумовлюю застосування на уроках української мови та літератури практики мовленнєвого спілкування, формування образного мислення і сприйняття художнього слова.

Щоб діти працювали на уроці творчо, я обґрунтовую умови, потреби в цьому, створюю певні ситуації на уроці, спонукаю до мислення.

Прагну, аби мої учні досягли високого рівня освіченості й вихованості, тому дбаю про постійне поповнення власних знань, про самоосвіту. Переконана, що ані комп’ютер, ані будь-який інший засіб не може замінити вчителя, живе слово, безпосереднє особисте спілкування, хоча розумію, що без інноваційних технологій неможливо реалізувати дидактичні цілі відповідно до вимог освітнього стандарту.

Отже, у процесі своєї роботи я зрозуміла, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного, особистісно-орієнтованого навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а,значить, і формувати творчу особистість учня.

Кiлькiсть переглядiв: 529

Коментарi